Pegenalan permainan snooker

1. Objektif permainan

Snooker adalah dua pemain kiu permainan yang dimainkan menggunakan 15 bola merah solid, bola isyarat putih, dan enam bola berwarna.Pemain alternatif berbalik dan mencetak mata dengan mengantongi bola. bola merah adalah bernilai satu titik dan masing-masing daripada enam bola berwarna memiliki nilai titik yang berbeza, antara dua hingga dengan tujuh mata.Pada akhir perlawanan, setelah semua bola telah mengantongi, pemain yang telah mencetak mata terbanyak menang.


2. Susun Table 

Inilah yang susunan bola pada meja snooker.



3. Alternatif permainan

Snooker adalah permainan untuk dua pemain. Seperti di dalam permainan kiu lain, pemain snooker ternyata alternatif. Jika Player 1 membuat tembakannya, ia terus bermain. Jika Player 1 tidak dapat tembak, ia kehilangan gilirannya dan Player 2 keuntungan kesempatan untuk menembak. Jika Player 1 melakukan kesalahan (bahkan jika ia membuat tembakan), ia kehilangan gilirannya dan Player 2 keuntungan kesempatan untuk menembak. Lihat bahagian kesalahan untuk senarai kesalahan dan hukuman mereka.

4.The Break

Untuk break, bola cue putih harus ditempatkan di mana saja dalam setengah lingkaran. Setelah dipukul oleh kayu kiu, bola cue pertama perlu menghubungi sebuah bola merah, jika itu adalah busuk. (Lihat senarai kesalahan di bawah ini.)

5. Game Dasar

Sebuah permainan snooker boleh dianggap mempunyai dua fasa.
Tahap Satu
Peraturan asas Tahap Satu adalah bahawa setiap pemain perlu bergantian antara mengantongi bola merah solid dan bola berwarna. Setelah break, pemain perlu saku pertama setiap bola merah, maka setiap bola berwarna, maka setiap bola merah, maka setiap bola berwarna, dan seterusnya, sampai semua bola di atas meja telah mengantongi. Merah, berwarna, merah, berwarna, merah, berwarna, ... itu irama.  Keenam bola berwarna: kuning, hijau, coklat, biru, pink, dan hitam. Setelah bola merah mengantongi, ia tetap berada di dalam saku.Namun setelah sebuah bola berwarna mengantongi, itu kemudian secara automatik dikeluarkan dari saku dan meletakkan kembali di atas meja.
Tahap Dua
Setelah semua merah di atas meja telah mengantongi, Peraturan permainan perubahan dalam dua cara:
1.  Bola berwarna tidak lagi meletakkan kembali di atas meja ketika mengantongi dan
2. Bola berwarna sekarang harus mengantongi dalam rangka mengikut nilai mata mereka. Dengan kata lain, pertama kuning, lalu hijau, lalu coklat, kemudian biru, kemudian merah muda, kemudian hitam. Ketika enam bola berwarna telah mengantongi, permainan berakhir. Pemain yang mengumpul mata terbanyak sepanjang pertandingan menang.

 Pada Tahap Satu (bola merah di atas meja), pada permulaan giliran pemain, ia pertama kali harus menembak untuk sebuah bola merah.
Pada Tahap Dua (tidak ada bola merah di atas meja), pada permulaan giliran pemain, ia pertama kali harus menembak untuk bola berwarna nilai terendah yang ada di meja.

 

6. Ball Point Value






Warna   Point Value
 Merah 1 
Kuning 2 
 Hijau 3 
Coklat 4 
Blue 5 
merah muda 6 
 Hitam 7



7.  Colored Balls harus dilantik

Setiap kali seorang pemain seharusnya saku bola berwarna, pemain perlu menunjuk yang berwarna bola ia akan cuba untuk saku. Pemain TIDAK perlu menunjuk saku, hanya bola.  Jika pemain kemudian beg bola selain bola berwarna yang dilantik, kesalahan komited. Lihat bahagian busuk di bawah ini untuk hukuman yang berkaitan dan untuk contoh.  Jika pemain berjaya dan legal beg bola warna yang dilantik, ia akan mendapatkan mata ditugaskan untuk bola itu.  Jika pemain tidak dapat saku bola berwarna yang dilantik tetapi tidak melakukan kesalahan, pemain hanya akan kehilangan gilirannya. Ini kemudiannya akan giliran pemain lawan untuk menembak.


Reds tidak pernah dilantik. Jika pemain seharusnya saku merah, ia mungkin saku merah apapun ke dalam saku apapun. Pemain juga boleh secara saku merah berganda dengan stroke yang sama tanpa menimbulkan penalti.

8. First Contact

Setelah dipukul oleh kayu kiu, bola cue kulit putih pertama perlu menghubungi:
A) merah, jika pemain menembak untuk reds
 ATAU
B) bola berwarna pemain telah dilantik. Jika kenalan pertama bola dengan bola lain selain bola berwarna yang dilantik, kesalahan komited. Jika pemain menembak untuk merah dan bola kenalan pertama bola non-merah, kesalahan komited.


9. Kesalahan

  • Jika seorang pemain seharusnya saku bola berwarna yang dilantik dan tidak saku bola itu, itu adalah busuk, bahkan jika ia beg beberapa bola lain (s). Pemain kehilangan gilirannya, tidak ada keuntungan mata, dan pemain lawan diberikan nilai titik warna bola yang dilantik.
  • Jika seorang pemain seharusnya saku bola merah, dan bukannya beg warna, itu adalah busuk. Pemain kehilangan gilirannya, tidak ada keuntungan mata dan pemain lawan diberikan nilai titik bola berwarna mengantongi.
  • Jika seorang pemain yang merah gambar untuk setiap beg bola berwarna (bahkan jika ia juga beg merah) itu adalah busuk.  Keuntungan Pemain tidak ada mata, kehilangan gilirannya dan pemain lawan mendapatkan jumlah mata yang ditetapkan ke warna bola yang mengantongi.
  • Jika seorang pemain yang menembak untuk bola berwarna yang dilantik saku setiap bola yang lain (bahkan jika ia juga dilantik beg bola berwarna nya) itu adalah busuk. Keuntungan Pemain tidak ada mata, kehilangan gilirannya dan pemain lawan mendapatkan jumlah mata yang ditetapkan ke warna bola yang mengantongi. Sebagai contoh: Player 1 telah dilantik bola kuning sebagai bola dia akan saku.  Dia bukannya beg bola biru. Player 1 tidak ada keuntungan mata dan kehilangan gilirannya.Player 2 diberikan 5 mata (biru = 5) untuk Player 1's busuk.
  • Untuk break, bola cue putih harus ditempatkan dalam setengah lingkaran dipaparkan pada gambar. Anda akan mampu menggerakkan bola sekitar hanya dalam setengah lingkaran.  Setelah dipukul oleh kayu kiu, bola cue pertama perlu menghubungi sebuah bola merah, jika itu adalah busuk. Hukuman untuk pelanggaran ini adalah bahawa pemain kehilangan gilirannya.
  • Sebagaimana dinyatakan di atas dalam bahagian Dasar Game, pemain perlu bergantian antara merah dan mengantongi mengantongi bola berwarna. Ketika seorang pemain seharusnya saku bola merah, bola harus terlebih dahulu menghubungi sebuah bola merah. Jika kenalan bola bola berwarna pertama, kesalahan komited dan pemain kehilangan gilirannya. The opposing player will earn points for the ball that was illegally contacted. Para pemain lawan akan mendapatkan mata untuk bola yang dihubungi secara haram. Sebagai contoh: Ini adalah giliran Player 1's dan dia seharusnya saku bola merah.  Dalam usaha untuk saku merah, bola cue pertama datang dalam hubungan dengan bola merah muda. Bola pink maka kenalan bola merah dan hanya mengantongi bola merah. Kerana bola pink dihubungi pertama, Player 1 telah melakukan kesalahan, walaupun dia mengantongi bola merah. Player 1 kehilangan gilirannya dan keuntungan mata no.  Player 2 diberikan 6 mata (pink = 6) untuk kesalahan yang dilakukan oleh Player 1.
  • Sebagaimana dinyatakan di atas dalam bahagian Dasar Game, pemain perlu bergantian antara merah dan mengantongi mengantongi bola berwarna. Ketika seorang pemain seharusnya saku bola berwarna, permainan akan mendorong dia untuk menunjuk bola berwarna ia ingin saku. Bola isyarat pertama harus contact bahawa bola berwarna dilantik.  Jika kenalan bola bola berwarna yang berbeza pertama atau bola merah pertama, kesalahan komited dan pemain kehilangan gilirannya (bahkan jika bola berwarna yang dilantik adalah mengantongi).Para pemain lawan akan mendapatkan mata untuk bola yang dihubungi secara haram.  Sebagai contoh: Ini adalah giliran Player 1's dan dia seharusnya saku bola hijau.  Bola isyarat pertama datang dalam hubungan dengan bola merah. Bola merah kemudian kenalan bola hijau dan bola hijau mengantongi. Kerana bola hijau tidak dihubungi pertama, Player 1 telah melakukan kesalahan dan kehilangan gilirannya, tidak mendapatkan mata.  Player 2 diberikan 3 mata (hijau = 3) untuk kesalahan yang dilakukan oleh Player 1.
  • Jika, selepas diserang oleh kayu kiu, bola cue tidak menyentuh bola apapun itu adalah busuk. Pemain kehilangan gilirannya dan pemain lawan diberikan empat mata.
  •   Jika bola adalah mengantongi (tergores) Pemain kehilangan gilirannya dan pemain lawan diberikan empat mata.Bola isyarat kemudian dikeluarkan dari saku dan diberikan kepada pemain lawan yang kemudiannya boleh menempatkannya di mana sahaja dalam setengah lingkaran.
  •   Jika lebih daripada satu busuk berlaku secara serentak, pemain lawan diberikan mata hukuman tertinggi busuk. Denda mata sekurang-kurangnya empat mata dan paling banyak tujuh mata.

10.Perancangan

Tujuan dari permainan ini adalah untuk mendapatkan mata sebanyak mungkin.Bola hitam bola nilai tertinggi, bernilai tujuh mata. Oleh kerana itu, strategi terbaik adalah cuba untuk saku bola hitam sesering mungkin.  Permainan yang ideal akan pergi sesuatu seperti ini: Pocket bola merah, saku bola hitam, bola merah saku, saku bola hitam, dll ... sehingga semua bola merah telah mengantongi.

sumber rujukan