Blueberry Band - Ceritaku



best sangat,bila nak datang malaysia ek....

Ku Bukan Aku -Tilu


MTV Ku Bukan Aku -Tilu


Nice CGI effect directed by Yusry KRU.

Ku Bukan Aku- Tilu
Lama sungguh hari berlalu
Hening malam menyiksaku
Bila bersendirian sepi jadi pilu

Kau pergi aku yang hilang
Sedikit pun hidup tak senang
Langit cerah ku renung mendung kelabu

(korus)
Kerana diriku bukan aku
Tiap kali kau menjauh
Fikiran tak keruan
Jiwa rasa kekosongan
Diriku bukan aku
Tiap kali kau menjauh
Pulangkan dia ke pangkuanku

Yang digemar menjadi bosan
Sukarnya cari ketenteraman
Bila hati bersedih semuanya tak betul

Ku cuba setabah hati melupakan
Dirimu dari ingatan
Tapi semakin dicuba semakin rindu

Silat & Perbomohan Menurut Islam

Sebelum dihuraikan perkataan ‘silat’ terlebih dahulu dihuraikan perkataan ‘gayung’.
Perkataan ‘gayung’ asalnya daripada perkataan Melayu Kuno. Asal perkataannya terbit
daripada perkataan ‘gawang’. Sebagai contoh gawang tangan, gawang siku, gawang
kepala, gawang badan, gawang lutut, gawang kaki, menolak, menyepak, menepis sesuatu
kejahatan yang datang pada diri.
Perkataan ‘gawang’ ertinya satu sifat yang dikurniakan oleh Allah kepada semua jenis
bernyawa yang terdiri daripada manusia dan binatang bagi menolak jahat dan menerima
baik samada secara tiba-tiba ataupun melalui susunan latihan. Daripada perkataan ‘gawang’
inilah terbitnya perkataan ‘gayung’.
Perkataan ‘gayung’ pula kalau diterjemahkan ke dalam bahasa kita sekarang ertinya
susunan langkahan pertahanan diri iaitu setiap satu susunan langkahan yang disertakan
dengan sepak, terajang, tepis menepis, lompat melompat, elak mengelak atau yang
seumpama dengannya ada pada setiap bangsa manusia dan juga binatang. Sebagai contoh
:-
Di Thailand dikenali sebagai ‘Muay’ Thai
Di kalangan Melayu dikenali sebagai ‘Gayung’
Di Cina dikenali dengan Kung Fu
Di Jepun dikenali sebagai Judo
Di Parsi dikenali sebagai Gusti
Di India dikenali sebagai Silambam
Kecepatan, ketangkasan dan kelasakkan dalam latihan gayung (latihan pertahan diri)
terwujud hasil daripada lama masa dan tabah di dalam melaksanakan latihan tersebut.
Setengah-setengah bangsa khususiah kelompok orang-orang Melayu berusaha mencari
suatu cara atau suatu atucara yang boleh dikepilkan atau disertakan dalam diri atau di luar
diri bagi tujaun menzahirkan kehebatan yang lebih berganda-ganda sehingga di luar batas
pemikiran biasa. Untuk itu wujudlah suatu bentuk jampi serapah, kunjungan dan pemujaan
mengikut kaedah gaya dan selera. Antara rupa bentuk pemujaan adalah :-
a. Semahan darah-darah binatang haram atau halal.
b. Menyembah dan memuja rangka badan manusia atau binatang atau yang
seumpama dengannya.
c. Menyembah dan memuja rupa bentuk sesuatu samada besar atau kecil dari alatalat
senjata.
d. Mengadakan jamuan makanan dan minuman yang halal atau haram.
e. Alat-alat bunyian.
f. Adapun jampi serapah pula adalah daripada kalimah-kalimah atau ayat-ayat yang
direka sendiri mengikut khayalan atau dalam mimpi atau bisikan atau dari suara yang
tidak diketahui arah datangnya atau tuannya.
g. Pelbagai benda atau tulisan dijadikan tangkal atau azimat.
Bilamana si pengamal yang bercita-cita atau berhajat mendapatkan atau menzahirkan suatu
kelebihan maka ia akan melazimkan sepenuh diri dengan mengadakan sepenuh tumpuan
kepada semua bentuk pemujaan, jampi serapah dan amalan tersebut. Dikala itu akan
datanglah suatu lembaga sama ada di dalam mimpi, khayalan atau dalam jaga, berjanji
menolong dalam semua bentuk kerja buat dengan syarat patuh kepada semua syarat yang
diberi dan ditetapkan.
Lembaga ini dikenali dengan panggilan ‘dewa’ oleh masyarakat Melayu silam. Al-Quran pula
memanggilnya dengan perkataan ‘jin’. Bahasa moden memanggilnya dengan ‘laser’ atau
‘hologram’.
Dewa ini menzahirkan rupa diri dalam bentuk manusia mahupun binatang ataupun yang
seumpama dan kadang-kadang akan mengaku dirinya sebagai Tuhan, Nabi, Malaikat atau
(2)
Wali. Kadang-kadang menjelma masuk dalam diri manusia dengan memperkenalkan diri
sebagai Tuhan, Nabi, Malaikat atau Wali dengan menggayakan beberapa perkara yang
luarbiasa untuk mengikat manusia yang didatanginya itu agar sentiasa memuja,
menyembah, mengikut dan patuh tunduk kepada semua arahannya supaya tidak terputus
hubungan. Saka-baka, keturunn, dan semua bentuk sihir, istidroj, silap mata berasal dan
terbit dari sini.
Permainan dewa ini hanyalah sekadar menggantikan sesuatu dengan sesuatu dan ianya
terhad atau dengan mengalihkan pandangan mata. Berbeza dengan maunah, karomah,
mukjizat dan irhas yang mana dasarnya paling sesuatu kepada sesuatu, walau seberapa
banyak dan luas sekalipun.
Di dalam Agama Islam, ilmu dan amal sedemikian dipanggil ajaran sesat kerana telah
menyesatkan aqidah, syariat dan akhlak seseorang insan yang berada di dalam Agama
Islam sehingga dipanggil atau dinamakan murtad, kufur, munafiq, zalim dan fasiq. Dipanggil
atau dinamakan juga Syirik Uluhiyyah dan Syirik Rubbubiyyah atau kufur dan maksiat di
dalam ilmu dan amal.
Tujuan mereka mengadakan yang seumpama dengan yang tersebut hanyalah sematamata
ingin mempamirkan kehebatan , kebesaran, keunggulan kepada masyarakat setempat
supaya mereka disanjung, dipuja dan dipuji, dikunjungi, diambil ilmu dan amal daripadanya.
Dari sini lahirlah pula individu manusia yang digelar mahaguru, mahajaguh, maharaja,
pendekar, hulubalang, panglima, tok pawang, tok bomoh, tok mudim, tok bidan, mak andam
dan seumpamanya.
SILAT
Perkataan ‘SILAT’ berasal dari Bahasa Arab iaitu ‘As Silsilati’.
Tok Guru saya kata As Silsilati itu boleh diterjemahkan dengan perkataan perhubungan,
hubung kait atau kaitan.
Perkataan silat kalau diterjemahkan ke dalam bahasa kita sekarang ertinya latihan pertahan
diri yang ada hubung kait, yang ada kaitan sepertimana yang diajar oleh Nabi s.a.w. kepada
sahabat, sahabat pula mengajar pula kepada tabiin dan seterusnya. Iaitu suatu latihan
pertahan diri tidak kira di atas apa juga susunan langkah yang diberi nama atau yang belum
diberi nama yang disertakan dengan qosod dan tujuan menjual diri dan hartanya kepada
Allah dan Rasul dan sentiasa berada di atas dasar aqidah, syariat dan akhlak Rasulullah
s.a.w. kerana :-
a. Menjaga kesucian Agama Islam.
b. Menjaga maruah diri dan keturunan yang beragama Islam.
c. Menjaga harta dan tanah air orang Islam.
Iaitulah suatu latihan yang bebas dari Syirik Uluhiyyah dan Syirik Rububiyyah dalam ilmu
dan amal. Suatu latihan yang mengajak ahli-ahlinya berada di dalam Tauhid Uluhiyyah dan
Tauhid Rububiyyah yang membawa kepada kemantapan aqidah, syariat dan akhlak yang
sentiasa mengikat darjatnya di sisi Allah.
Manakala wirid, jampi, doa pula daripada Al-Quran, Al-Hadith Nabawi dan yang diambil dari
ulama yang ahli pada babnya yang ada untaian dan rangkaian salasilah ambilannya
sehingga sampai kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. atau paling kurang
sampai kepada ulama muktabar yang mahsyur dan dikenali umum, disamping melazimkan
puasa sunat dan sembahyang sunat sebagai tetamu kepada amalan yang telah difardhukan
dan diwajibkan di dalam Agama Islam.
Dari sini dapatlah difahami dengan jelas dan ketara di antara latihan pertahan diri,
perbomohan, kebatinan dan kerohanian yang menurut Agama Islam dan yang tidak menurut
Islam berdasarkan fahaman Ahli Sunnah Waljamaah.
Antara perbezaan pokok yang jelas dan ketara ialah mereka-mereka yang tidak menurut
Islam dalam latihan pertahan diri dan perbomohan atau seumpamanya itu mesti akan
terdapat atau ada pada diri mereka beberapa perkara berikut :-
a. Jahil Murakab.
b. Jahil Basit.
c. Ikut membabi buta.
d. Berpegang teguh kepada hukum adat semata-mata.
e. Mengikut bijak sana pemikiran semata-mata.
f. Iqtiqad Hululiyyah dan Iqtiqad Wahdatul Wujud.
g. Memuja roh dan penjelmaan roh ke dalam diri.
h. Jahil dalam kaedah Bahasa Arab di dalam menghuraikan ayat-ayat Al-Quran, Hadith
Nabi dan kitab-kitab Ulama atau perkataan mereka di dalam Bahasa Arab.
i. Mengambil ilmu dan amal dari orang jahil aqidah, syariat dan akhlak atau orang yang
tidak beramal dengan aqidah, syariat dan akhlak.
j. Ada perjanjian yang sama dengan hukum syarak, harus dan haram dalam hukum
syarak.
k. Tidak mendekati alim ulama yang ahli pada babnya dan tidak mengambil nasihat dan
pengajaran daripada mereka.
l. Mengadakan mubai’ah yang disertakan dengan sumpah bagi memberatkan diri
melaksanakan yang baik dan menjauhkan yang jahat.
m. Berpegang teguh dan beriqtiqad yang wirid, jampi dan doa boleh menghasilkan sesuatu.
n. Menderhaka kepada raja dan melanggar undang-undang negara.
Latihan Pertahan Diri, Perbomohan dan lain menurut Islam antaranya :-
a. Keluar dari Syirik Uluhiyyah dan Syirik Rububiyyah ke Tauhid Uluhiyyah dan Tauhid
Rububiyyah dalam ilmu dan amal.
b. Memulakan sesuatu yang baik dengan istighfar, Syahadatain, Taawudz dan Bismillah.
c. Tidak bercampur lelaki dan perempuan yang halal nikah dalam latihan dan dalam
perubatan.
d. Latihan itu hanya semata ubudiah diri, zahir dan batin kepada Allah bagi meningkatkan
keyakinan yang tinggi serta mencapai akhlak yang mulia.
e. Berpakaian yang menutup aurat.
f. Tidak membangsakan susunan langkah itu kepada apa yang dilakukan oleh Nabi s.a.w.
atau mana-mana Nabi dan Rasul Alaihi Massalam atau kepada mana-mana Rukun Fi’li
Islam bagi mengatakan ketinggian dan kehebatan susunan langkahnya.
g. Latihan pertahan diri hanyalah suatu sunnah dalam Agama Islam jika tujuannya seperti
yang tersebut dalam huraian perkataan silat, kerana Nabi Muhammad s.a.w. sendiri
menjadi jaguh gusti Semenanjung Arab, dan menjadi panglima agung dalam
peperangan dan menjadi maharaja dalam pemerintahan.
h. Memperkukuhkan hubungan silatul rahim dan persaudaraan dalam Agama Islam.
i. Dibolehkan mengambil upah jampi tetapi tidak boleh menjaminkan hasil hajat dan
kesembuhan penyakit tanpa bersandarkan kepada Allah.

Syeikh Abdul Qadir al-Jilani

UCAPAN UNTUK PARA PEMBACA (Petikan surat Syeikh Abdul Qadir al-Jilani)

Sahabat-sahabatku yang dikasihi. Hati kamu adalah seumpama cermin yang berkilat. Kamu mesti membersihkannya daripada debu dan kekotoran yang menutupinya. Cermin hati kamu itu telah ditakdirkan untuk memancarkan cahaya rahsia-rahsia Ilahi.

Bila cahaya dari “Allah adalah cahaya bagi semua langit dan bumi…” mula menyinari ruang hati kamu, lampu hati kamu akan menyala. Lampu hati itu “berada di dalam kaca, kaca itu sifatnya seumpama bintang berkilau-kilauan terang benderang…” Kemudian kepada hati itu anak panah penemuan-penemuan suci akan hinggap. Anak panah kilat akan mengeluarkan daripada awan petir maksud “bukan dari timur atau barat, dinyalakan dari pohon zaitun yang diberkati…” dan memancarkan cahaya ke atas pokok penemuan, sangat tulen, sangat lutsinar sehingga ia “memancarkan cahaya walaupun tidak disentuh oleh api”. Kemudian lampu makrifat (hikmah kebijaksanaan) akan menyala sendiri. Mana mungkin ia tidak menyala sedangkan cahaya rahsia Allah menyinarinya?

Sekiranya cahaya rahsia Ilahi bersinar ke atasnya, langit malam kepada rahsia-rahsia akan menjadi terang oleh ribuan bintang-bintang “…dan berpandukan bintang-bintang (kamu) temui jalan (kamu)…”. Bukanlah bintang yang memandu kita tetapi cahaya Ilahi. Lantaran Allah “…menghiaskan langit rendah dengan keindahan bintang-bintang”. Sekiranya lampu rahsia-rahsia Ilahi dinyalakan di dalam diri batin kamu yang lain akan datang secara sekaligus atau beransur-ansur. Sebahagiannya kamu telah ketahui sebahagian yang lain akan kami beritahu di sini. Baca, dengar, cuba fahamkan. Langit ketidaksedaran (kelalaian) yang gelap akan dinyalakan oleh kehadiran Ilahi dan kedamaian serta keindahan bulan purnama yang akan naik dari ufuk langit memancarkan “cahaya di atas cahaya” berterusan meninggi di langit, melepasi peringkat yang ditentukan sebagaimana yang Allah telah tentukan bagi kerajaan-Nya, sehingga ia bersinar penuh kemuliaan di tengah-tengah langit, menghambat kegelapan kelalaian. “(Aku bersumpah) demi malam apabila ia senyap sepi…dengan cuaca pagi yang cemerlang…” malam ketidaksedaran kamu akan melihat terangnya hari siang. Kemudian kamu akan menghirup air wangi kenangan dan “bertaubat di awal pagi” terhadap ketidaksedaran (kelalaian) dan menyesali umur kamu yang dihabiskan di dalam lena. Kamu akan mendengar nyanyian burung bulbul di pagi hari dan kamu akan mendengarnya berkata:
Mereka tidur sedikit sahaja di malam hari dan pada awal pagi mereka memohon keampunan Allah
Allah bimbangkan kepada cahaya-Nya sesiapa yang Dia kehendaki.

Kemudian kamu akan melihat di ufuk langit peraturan Ilahi akan matahari ilmu batin mula terbit. Ia adalah matahari kamu sendiri, Lantaran kamu adalah “yang Allah beri petunjuk” dan kamu “berada pada jalan yang benar” dan bukan “mereka yang Dia tinggalkan di dalam kesesatan”. Dan kamu akan memahami rahsia:
Tidak diizinkan matahari mengejar bulan dan tidak pula malam mendahului siang. Tiap sesuatu berjalan pada landasan (masing-masing).

Akhirnya ikatan akan terurai selaras dengan “perumpamaan yang Allah adakan untuk insan dan Allah mengetahui tiap sesuatu”, dan tabir-tabir akan terangkat dan kulit akan pecah, mendedahkan yang seni di bawah pada yang kasar. Kebenaran akan membuka tutupan mukanya.

Semua ini akan bermula bila cermin hati kamu dipersucikan. Cahaya rahsia-rahsia Ilahi akan memancar Padanya jika kamu berhajat dan bermohon kepada-Nya, daripada-Nya, dengan-Nya

sumber:http://adamharris01.blogspot.com/2010/04/petikan-surat-syeikh-abdul-qadir-al.html

Amalan Murah Rezeki

Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat. Di antaranya:

1. Menyempatkan diri beribadah
Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi:

"Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu." (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

2. Memperbanyak istighfar
Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah , yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Nabi s.a.w.:

"Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah s.w.t akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa'i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a.)

3. Tinggalkan perbuatan dosa
Istighfar tidak laku di sisi Allah jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sabda Nabi s.a.w.:

"… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya." (Riwayat at-Tirmizi)

4. Sentiasa ingat Allah
Banyak ingat Allah buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang. Ini rezeki yang hanya Allah beri kepada orang beriman. Firman-Nya:

"(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah . Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram." (Ar-Ra'd: 28)

5. Berbakti dan mendoakan ibu bapa
Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan. Baginda s.a.w. juga bersabda:

"Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya." (Riwayat Abu Ya'ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim)

Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi s.a.w.:

"Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah ) daripadanya." (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

6. Berbuat baik dan menolong orang yang lemah
Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembirakan dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Sabda Nabi s.a.w.:

"Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu." (Riwayat Bukhari)

7. Tunaikan hajat orang lain
Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, seperti sabda Nabi s.a.w.:

"Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah akan menunaikan hajatnya…" (Riwayat Muslim)

8. Banyak berselawat
Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan, kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. Wallahu a'lam.

9. Buat kebajikan banyak-banyak
Ibnu Abbas berkata:

"Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya."

10. Berpagi-pagi
Menurut Rasulullah s.a.w., berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat.

11. Menjalin silaturrahim
Nabi s.a.w. bersabda:

"Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya." (Riwayat Bukhari)

12. Melazimi kekal berwuduk
Seorang Arab desa menemui Rasulullah s.a.w. dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah . Baginda s.a.w. bersabda:

"Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas) nescaya Allah akan memurahkan rezeki." (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid)

13. Bersedekah
Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. Nabi s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam:

"Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya." (Riwayat ad-Daruquthni dari Anas r.a.)

14. Melazimi solat malam (tahajud)
Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah .

15. Melazimi solat Dhuha
Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. Firman Allah dalam hadis qudsi:

"Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya." (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

16. Bersyukur kepada Allah
Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah . Lawannya adalah kufur nikmat. Allah berfirman:

"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras." (Ibrahim: 7) Firman-Nya lagi: "… dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur." (Ali Imran: 145)

17. Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu
Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma'ul husna selain menenangkan, menjenihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki.

Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat, dikatakan boleh menjadi sebab Allah lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki.

Salah satu nama Allah , al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu; misalnya dibaca "Ya Allah ya Fattah" berulang-ulang, diiringi doa: "Ya Allah , bukalah hati kami untuk mengenali-Mu, bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya 'Alim." Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah al-Waqi'ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kepapaan. Wallahu a'lam.

18. Berdoa
Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah , penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. Dalam al-Quran, Allah suruh kita meminta kepada-Nya, nescaya Dia akan perkenankan.

19. Berikhtiar sehabisnya
Siapa berusaha, dia akan dapat. Ini sunnatullah. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah berikan dunia kepada orang yang dicintai-Nya dan yang tidak dicintai-Nya, tapi agama hanya Allah beri kepada orang yang dicintai-Nya saja. (Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim)

Bagi orang beriman, tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yang boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas. Misalnya, hendak tenang dibacanya Quran, hendak dapat anak yang baik dididiknya sejak anak dalam rahim lagi, hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan yang baik dan halal, hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha jadi baik, hendak rezeki berkat dijauhinya yang haram, dan sebagainya.

20. Bertawakal
Dengan tawakal, seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah . Firman-Nya:

"Barang siapa bertawakal kepada Allah , nescaya Allah mencukupkan (keperluannya) ." (At-Thalaq: 3)

Nabi s.a.w. bersabda:

"Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang." (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.)

Kesemua yang disebut di atas adalah amalan-amalan yang membawa kepada takwa. Dengan takwa, Allah akan beri "jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan) , dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya." (At-Talaq: 2-3)

Pendek kata, bagi orang Islam, untuk murah rezeki dalam ertikata yang sebenarnya, kuncinya adalah buat amalan-amalan takwa. Amalan-amalan ini menjadi sebab jatuhnya kasih sayang Allah , lalu Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya

sumber:http://adamharris01.blogspot.com/