Apakah yang lebih penting - ketuanan atau ketuhanan

Sukar sebenarnya untuk memperkatakan hal ini. Kerana kita sedia maklum perkara sebegini agak sensitif untuk sebilangan orang. Apa-apapun saya ingin memohon maaf terlebih dahulu sekiranya apa yang saya ingin perkataka menyinggung perasaan beberapa pihak.
Saya cuma ingin ringkaskan berkenaan ceramah yang telah saya hadiri tadi. ceramah tersebut adalah berkaitan dengan ketuanan di bumi sendiri yakni ketuanan Melayu. Dengar memang sensitif, oleh itu ulasan akan dilakukan sedikit sahaja, untuk mereka yang memahami apa yang terjadi kepada situasi masa kini.
Daripada apa yang saya dengar tadi, memang, menceritakan tentang asal usul, Melayu itu sendiri. Tetapi yang ingin saya perkatakan, apa yang lebih baik jika kita bercerita mengenai perihal sebegini.
Pertama, bercerita berkenaan ketuanan Melayu akan menyebabkan orang bukan Melayu berfikir yang bukan-bukan dan andaiannya adalah perkauman, padahal mereka pun ada yang bersifat perkauman, oleh itu jangan berfikir bukan-bukan mengenai post ini.
Sejarah asal Melayu merujuk kepada orang Melayu yang mengamalkan adat resam Melayu. Nama “Melayu juga dikatakan berasal daripada Sungai Melayu di Jambi. Pedagang-pedagang asing juga banyak memberi peranan dari segi penamaan Melayu itu sendiri. Pedagang dari China, Eropah menyebut Melayu dengan pelbagai versi mengikut slang mereka. Dan Melayu itu sendiri berasal daripada Parameswara yang lari daripada Temasik ke Melaka untuk membentuk kerajaan di situ. Perkataan Melayu sendiri dalam bahasa Jawa bermaksuud “lari” dan ini menguatkan bukti yang tanah Indonesia sangat berkait rapat dengan Tanah Melayu.
Cukuplah sedikit sahaja saya menghuraikan perkara tersebut. Apa yang ingin saya huraikan apa yang patut kita faham daripada sejarah kita sendiri. Itu yang lebih penting. Seperti yang kita sedia maklum, peradaban Melayu sebelum kemasukan Islam berdasarkan peradaban Hindu dan agama tersebut juga mereka anuti. Tetapi alhamdulillah selepas kemasukan Islam melalui pedagang-pedagang Arab, atau ada yang berpendapat daripada Cina dan India , kita dapat menemui satu perkara yang paling indah iaitu keesaan Maha Pencipta tuhan sekelian alam. Apa yang kita tahu, selepas Parameswara memeluk Islam, perkembangan pelabuhan Melaka menjadi beegitu pesat dan dikenali di peringkat antarabangsa ketika itu dan yang paling menarik adalah, Bahasa Melayu sendiri di zaman Kesultanan Melayu Melaka menjadi bahasa antarabangsa.
Daripada penerangan ringkas di atas, anda rasa apakah yang menyebabkan kemajuan yang sedemikian rupa. Untuk menjawab soalan ini mestilah ada daya pemikiran secara logikal dan jika dimasukkan fikiran spiritual anda akan faham maksud saya. Secara logikal mestilah dikatakan kedudukan Melaka yang amat strategik menjadi pusat perhubungan antara Barat dan Timur, rujukKesultanan Melayu Melaka . Ini daripada segi logikal, tetapi spiritutual pula bagaimana.
KIta dapat lihat setelah memeluk Islam sultan Melaka merupakan orang yang warak atau alim dalam melaksanakan perintah Allah dan segala undang-undang yang dilaksanakan mengikut spesifikasi dalam al-Quran iaitu hudud. Haa, apabila sebut ni ramai yang tergamam,tak pe nanti dulu. Dengan tertubuhnya Undang-undang seperti Hukum Kanun Melaka dan UNdang-Undang Laut Melaka semuanya mengikut Islam. dan segalanya mencakupi pengurusan harian seperti jual beli, perkahwinan, dan sebagainya. Walaupun begitu, adakah kita lihat kepincangan yang berlaku ketika ppemerintahan beliau. Tidak, dan ini menandakan bahawa kita tidak perlu takut dengan undang-undang agama kita.
Saya memberi contoh diatas adalah kerana, ianya sangatlah berkait rapat dengan apa yang ingin saya utarakan disini. Sememangnya perbincangan yang melibatkan ketuanan Melayu bagi saya tidaklah lengkap jika tidak diselitkan banyak mengenai topik yang selalu kita abaikan iaitu agama. Sememangnya sejarah Melayu adalah antara sejarah yang memang sukar untuk dirungkaikan memandangkan terlampau banyak pendapat mengenainya, dan ini menyebabkan ramai yang akan mempertikaikan ketuanan Melayu itu sendiri. Kita dah nampak situasi politik sekarang. Ini bukan untuk menaikkan sentimen tetapi memberi penjelasan. Adakah berbaloi untuk menaikkan sentimen ini. Kita yang membawa akidah kebenaran, jadi apakah yang lebih efektif untuk dilaksanakan?
Ya dalam ceramah tersebut terdapat juga perkara melibatkan keagamaan tetapi terlampau sedikit. dalam hal ini seelok-eloknya, mestilah kita sedar dengan menyebut Melayu bukan semestinya mengesakan tuhan kerana faktor sejarah Melayu yang memeningkan dan agak kabur. Apa kata kalau kita menyebutkan Islam sebagai topik utama dalam perjuangan, semestinya lebih bermakna dan buktinya fakta sejarah di atas.
Ini yang saya ingin tegaskan, janganlah kerana terlampau ingin memperjuangkan Ketuanan Melayu tetapi Ketuhanan Melayu dilupakan ataupun hanya omongan semata. Sememangnya, dengan sejarah Melayu yang agak kabur tersebut masyarakat Melayu hanya akan dihujani dengan permasalahan duniawi yang tiada penghujungnya. Jadi, marilah kita sama-sama duduk duatas satu paksi yangsejati lagi hakiki iaitu dengan membincangkan topik yang palaing penting dalam kehidupan iaitu ISLAMISASI. Islam diletakkan diatas segalanya dan ketuanan Meayu tersebut di dalam konteks Islam.
Untuk melakukan perkara ini haruslah diingat, segala jentera perlu digerakkan dengan untuk sedikit demi sedikit kita ubah politik negara kita bercirikan yang HAK bagi menggantikan yang BATIL tersebut. Proses ini bukan mudah dan memang memakan masa. Tetapi siapakah lagi yang dapat melaksanakannya melainkan yang memahami sendiri HAK itu sendiri. Jika asyik diwar-warkan ketuanan Melayu tetapi kehidupannya bukan bercirikan Melayu seperti Zaman kemajuan Islam dahulu, bagaimana.
Perlu ada initiatif. Dan sememangnya Melayu tidak akan kukuh dan kuat jika tidak bersandarkan lunas-lunas agam Islam itu sendiri. Kita sudah terkenal dengan Islam, tetapi berapa kerat sahaja yang melaksanakannya secara total. Tak payah cakap total, suku pun cukuplah. Berkenaan dengan kewangan, contohnya, apakah sistem Islam digunapakai sepenuhnya? Hanya sedikit dan sedang merangkak dengan drastik InsyaAllah.
Diharap and semua faham apa yang ingin saya perkatakan dan dapatlah kiranya menjadi pedoman. Walaupun sebenarnya agak sukar untuk say menghuraikan perkara tersebut tetapi ini amat penting supaya kita tidak lupa apa yang lebih utama sekarang ini. Ini mungkin ada melibatkan politik tetapi sebenarnya tidak. Ini lebih kepada apa yang patut kita fikirkan untuk masa depan dunia dan akhirat.
InsyaAllah
Allah Almighty Knows Best.
http://www.radiniz.com