Membersihkan Virus Win 32 Sality


Banyak antivirus yang boleh membersihkan komputer yang terkena jangkitan virus Win 32 Sality, tapi harus hati-hati, tidak semua antivirus yang mengandungi faksin untuk membasmi virus tanpa merosakkan atau mendelete fail.
Beberapa antivirus boleh mengesan adanya virus win 32 Sality pada komputer yang dijangkiti, tapi kerana tidak adanya vaksinasi, atau kerana software tersebut percuma dan bukan pro yang harus dibeli lesennya, maka antivirus tersebut tidak dapat membersihkan fail tersebut dari jangkitan virus, biasanya antivirus tersebut akan mendelete atau mengkarantina fail yang dijangkiti.
Akibat penghapusan fail dari antivirus tersebut, bila dokumen anda yang dijangkiti, maka dokumen-dokumen anda akan dipadam tapi anda masih boleh menggunakan program atau menjalankan komputer, tapi bila file exe dari program aplikasi atau system Windows, maka anda tidak boleh lagi menggunakan program bahkan system windows akan terganggu.
Kesan dari virus ini adalah menjangkiti sistem komputer, terutamba bila anda menekan kekunci Ctrl + Alt + Dell untuk membuka Task manager, Task manager tidak boleh dibuka dan akan muncul pemberitahuan "Task Manager has been disabled by administrator". Dan semakin jauh lagi akibat yang ditimbulkan oleh virus ini adalah tidak dapat membuka fail regedit.exe, tetap akan muncul mesej "Regedt.exe has been disabled by administrator", walaupun anda sendiri user acount pengurusnya.
Walaupun anda telah memformat ulang hardisk anda, dan menginstall semula windows anda, bila anda menginstall sebuah aplikasi dari partisi lain, atau dari flashdisk di mana anda menyimpan program instaler, maka windows anda akan kembali diserang virus Win32 Sality. Sebab virus tersebut bercokol di media simpanan tersebut, dan tidak semuanya program yang anda simpan tersebut terkena serangan virus, kemungkinan ada 1 atau 2 folder tempat program tersebut dijangkiti.
Untuk mengatasi serangan virus win 32 Sality tanpa perlu merosakkan fail atau mendelete file tersebut, anda perlu mencari antivirus yang dapat menghapus virus tanpa mengganggu fail. Ada beberapa antivirus yang dapat membuang virus Win32 Sality tanpa merosakkan atau mendelete fail, antara lain:
1. AVG Sality Remover

http://www.4shared.com/file/x6yTrjUo/Win32Sality_Remover_120504.html


Antivirus ini tidak boleh diinstall pada komputer yang sudah dijangkiti virus, anda harus mencabut hardisk anda dan memasangnya ke komputer yang tidak dijangkiti virus. setelah itu ikuti langkah berikut ini.
  • Hidupkan komputer
  • Jangan melakukan perintah Explorer pada hardisk yang dijangkiti
  • Install antivirus AVG Sality Remover
  • Lakukan Scan pada haridsk yang dijangkiti tersebut. Anda akan menemui virus yang mengganggu system anda.
  • Kemudian Scan juga media tempat simpanan fail program anda, kemungkinan ada 1 atau lebih folder tempat bersarangnya virus tersebut.
Sama kejadiannya seperti dengan antivirus AVG Sality Remover, antivirus ini juga tidak dapat diinstall pada system yang sudah dijangkiti.
Agar antivirus ini boleh dipasang pada komputer anda anda boleh menjalankan manual berikut:
  • Klik Start ==> Main, kemudian taip msconfig dan tekan Enter atau klik Ok
  • Pada tetingkap Msconfig, pilih tab menu "Service"
  • Centrang semua pilihan yang ada di dalamnya, kemudian klik butang "Disable All "dan klik Apply.
  • Kemudian klik Tab menu "Start up"
  • Centrang semua pilihan, kemudian klik butang "Disable All"lalu klik Apply danOk.
  • Restart komputer anda
Setelah komputer anda booting kembali anda lakukan langkah berikut ini
  • Install Antivirus Kasperskey
  • Scan mycomputer (semua Drive) dan tunggu nada peringatan dari KasperskyAntivirus.
  • Jika muncul POP UP, pilih disinfect untuk fail ber-sambungan *. exe untuk memperbaiki semua fail. exe anda dari Virus (Sality.s)
  • Setelah selesai memperbaiki semua file exe anda dari seluruh drive, Kembalikan setting msconfig ke kedudukan semula lalu restart komputer anda.
  • Mudah-mudahan komputer anda berjalan dengan normal kembali


http://dunovteck.wordpress.com